2024.07.29

A.Kubilius. Ukrainos ir Europos Rytų regiono darbotvarkė naujajame Europos Parlamente: Lietuvos uždavinys

Pradedame darbus naujame Europos Parlamente. Kokie uždaviniai laukia Lietuvos atstovų? Ko Lietuva turėtų siekti per ateinančius penkerius naujos europietiškos kadencijos metus? Kur mes, Lietuvos atstovai, galime suteikti didžiausią pridėtinę vertę bendriems Europos Sąjungos reikalams?

Pirmieji įspūdžiai iš naujos sudėties Europos Parlamento – daug naujų narių ir didelis naujų narių susidomėjimas saugumo, gynybos, Ukrainos reikalais.

Atrodo, kad šios kadencijos Europos Parlamente yra susibūręs neblogas tarptautinis  potencialas bendruomeniškai dirbti ir siekti svarbiausių tikslų ir idėjų. Tokią situaciją reikia sugebėti tinkamai išnaudoti tam, kad per artimiausius penkerius metus Europos Sąjunga sugebėtų pasiekti esminių proveržių mums svarbiausiuose saugumo reikaluose, kurių visi yra susiję su Ukraina ir su Rusijos agresija.

Natūraliai kyla klausimas – kokių konkrečių tikslų mes, Lietuvos atstovai, sieksime šios kadencijos Europos Parlamente, matydami visą šios kadencijos laikotarpį iki pat 2029 metų.

Pirmos kadencijos patirtis leidžia teigti – kad mes, nors ir atstovaudami nedidelei Lietuvai,  galime pasiekti nemažai ir įtakoti bendrą Europos Sąjungos politiką, jeigu sugebame formuluoti aiškias idėjas ir aiškius tikslus bei sugebame burti bendraminčių koalicijas, kurios remia tokias idėjas.

Todėl labai svarbu yra pačioje naujos kadencijos pradžioje Lietuvos atstovams Europos Parlamente susitarti dėl tokių Lietuvai ir Europai svarbiausių bendrų tikslų. Tada bus nesunku burti ir platesnį įvairių partijų ir įvairių valstybių parlamentarų tinklą ir įtakoti bendrąją ES politiką.

Šiame tekste pabandysiu glaustai išdėstyti tai, kaip aš matau pagrindinius tikslus, kurių turime siekti šiame naujos kadencijos Europos Parlamente.

  1. Ukraina – Europos strateginis prioritetas

Lieku įsitikinęs, kad per artimiausius 5 metus Ukrainoje spręsis Europos likimas. Ir Lietuvos. Pergalė kare, atstatymas, narystė Europos Sąjungoje ir NATO bus svarbiausieji Europos saugumo politikos klausimai. Saugi ir sėkminga Ukraina yra pagrindinis Vakarų geopolitikos instrumentas, kuriuo Europos Sąjunga gali įtakoti pozityvias permainas ir žymiai platesnėje Europos Rytų erdvėje, apimančioje ir Rusiją bei Baltarusiją. Permainos šiame platesniame regione yra svarbiausia prielaida tam, kad  Europos kontinente įsitvirtintų tvari taika. Ir mes, Lietuvos atstovai, kartu su bendraminčiais iš kitų šalių būtent šiuose reikaluose galime duoti daugiausiai pridėtinės vertės visai Europai. Ir savo saugumui.

  1. Europos Sąjungai reikia „Ukrainos strategijos“ ir „Grand Strategijos Europos Rytams“

Nuo karo pradžios prabėgus  jau 2,5 metų, tampa aišku, jog  ligšiolinė Vakarų karinė parama Ukrainai leido Ukrainai nepralaimėti karo, bet buvo nepakankama pergalei pasiekti. Viena iš pagrindinių priežasčių, kodėl už Rusiją žymiai turtingesnių  Vakarų karinė parama Ukrainai siekė tik 0,1% bendro Vakarų BVP  yra tai, kad iki šiol Vakarai neturi nei aiškios „Ukrainos strategijos“, nei aiškios „Europos Rytų strategijos“. Nesant tokių strateginių apsisprendimų, Rusijos eskalacijos baimė ir baimė, kas įvyks su Rusija po Putino, jeigu Rusija pralaimės karą, yra pagrindinės kliūtys Vakarų (tame tarpe ES) sprendimams suteikti didesnę  ir reikšmingesnę  Vakarų paramą Ukrainai.

Tam, kad Vakarai įveiktų tokias baimes, visų pirma Europos Sąjunga privalo neatidėliodama parengti ir pradėti įgyvendinti „Ukrainos Strategiją“ ir „Europos Rytų  Grand strategiją“. Jos abi yra tarpusavyje susijusios ir turi būti įgyvendinamos kartu.“

Lietuvos atstovai Europos Parlamente bendromis pastangomis per savo politines grupes, komitetus ir delegacijas turi vieningai siekti, kad Europos Parlamentas taptų tokių strategijų rengimo epicentru.

  1. Bendraminčius vienijančių tinklų svarba

Bet kokia politinė idėja gali tapti realybe tik tuo atveju, jeigu idėjos iniciatoriai sugeba aplink tokią idėją suburti platų bendraminčių ratą, kuris padeda tokias idėjas paversti realybe. Taip praeitos kadencijos metu pavyko suburti platų tarptautinį parlamentarų ir ekspertų tinklą „United for Ukraine“. Jis savo aktyvia veikla teikiant Vakarų paramą Ukrainai  užsitarnavo platų tarptautinį pripažinimą. Ne mažiau sėkmingai veikė ir mūsų įsteigtas neformalus „Europietiškos Rusijos draugų Forumas“, subūręs visus,  kam rūpi demokratijos Rusijoje ateitis.

Tokia patirtis ir jau veikiantys mūsų suburti  bendraminčių tinklai leidžia tikėtis, kad ir naujame Europos Parlamente  sugebėsime burti platesnes įvarių partijų ir valstybių atstovų koalicijas, tuo pačiu kviesdami prisidėti prie mūsų iniciatyvų rengti „Ukrainos Strategiją“ ir „Europos Rytų strategiją“.

  1. Ukrainos strategija

„Ukrainos strategija“ turi būti  tiek Ukrainos, tiek ir ES (bei platesnių Vakarų) pastangomis įgyvendinama bendra strategija, kuria būtų siekiama ne tik padėti Ukrainai apsiginti, bet ir sukurti prielaidas esminėms politinėms transformacijoms platesniame Europos Rytų regione, apimančiame ir Rusiją bei Baltarusiją. „Ukrainos strategija“ turi susidėti iš 2 esminių dalių: „Ukrainos pergalės strategijos“ ir „Ukrainos sėkmės strategijos“:

4.1. „Ukrainos pergalės strategija“: esminis „Ukrainos pergalės strategijos“ elementas – ES Planas Ukrainos pergalei pasiekti  (apie tai rašiau anksčiau). Jame turi būti numatyta ne mažesnė nei 100 mlrd eurų vertės  Vakarų karinė parama Ukrainai kiekvienais metais (2023 metais tokia parama siekė tik 40 mlrd eurų). Tokios lėšos turi būti naudojamos ir tam, kad ginklų pramonės gamybos apimtys  tiek Ukrainoje, tiek ir ES būtų nedelsiant ir radikaliai išplėstos.

Ukrainos pergalės strategijos sudėtinėmis dalimis turi būti ir tolesnis ekonominių sankcijų stiprinimo planas bei Tarptautinio Tribunolo už karo agresijos nusikaltimą steigimo planas.

„Ukrainos pergalės strategija“ turi apimti ir globalias  pastangas priversti Putiną sutikti su tarptautinės bendruomenės parengtomis taikos sąlygomis, kurių pagrindinė nuostata turi būti nekintama – visiškas Rusijos kariuomenės išvedimas iš okupuotų Ukrainos žemių.

4.2. „Ukrainos sėkmės strategija“: tai ES strategija kaip bus kuriama Ukrainos ekonominė, socialinė ir geopolitinė sėkmė. Tokia sėkmė  gali būti pasiekta tik įgyvendinant dvi strategijas: „Ukrainos atstatymo strategiją“ ir „Ukrainos ES (euroatlantinės) integracijos strategiją“. Abiejų įgyvendinimas yra tarpusavyje tampriai susijęs. Ukrainos sėkmės strategija yra reikalinga ne tik Ukrainai, bet ir visai ES, nes Ukrainos sėkmės pavyzdys suvaidintų esminį vaidmenį skatinant permainas ir platesnėje Europos Rytų erdvėje.

4.2.1. Ukrainos atstatymo strategijoje svarbiausieji bus trys aspektai:

  • pakankamos lėšos atstatymui;
  • europinių taisyklių (acquis communautaire) įgyvendinimas Ukrainoje, siekiant kad jos galiotų atstatymo projektų realizavimui;
  • Vakarų privataus kapitalo atėjimas į Ukrainą;

Ukrainos atstatymas turi vykti taip, kad sinergiškai skatintų Ukrainos modernizaciją, integracines reformas ir sukurtų galimybes Vakarų verslui įsitikinti, kad Ukraina yra geriausia kryptis Vakarų investicijoms.

4.2.2. Ukrainos ES integracijos strategijoje tenka išskirti dvi vienodai svarbias puses: ką turi padaryti Ukraina, ir ką turi padaryti pati Europos Sąjunga. Ukrainos ES integracijos strategija labai tampriai koreliuos su kitų ES narystės siekiančių kandidačių strategijomis, tačiau Ukrainos strategijos įgyvendinimo sėkmė turės ypatingą geopolitinę reikšmę, nes Ukraina vaidina ledlaužio vaidmenį, atveriant integracijos duris ir kitoms kandidatėms. Ukrainos integracijos sėkmę lems daugybė faktorių ir tik dalis jų priklauso nuo pačios Ukrainos. Daugelis tų faktorių veiks už narystės  derybų formato tiesioginių ribų, bet labai stipriai įtakos pačias derybas. Mūsų uždavinys ieškoti būdų, kaip stiprinti tuos faktorius, kurie gali paspartinti integracijos procesą, ir kaip mažinti įtaką tų faktorių, kurie gali trukdyti integracijai.

Kas svarbiausia integracijos kelyje turės įvykti Ukrainos pusėje:

  • Ukrainai bus reikalinga europietiška patirtis ir europietiška parama būtinoms reformoms, visų pirma koncentruojantis į bent dešimties svarbiausių  europietiškų  reglamentų (ypač verslo veikimo srityse) perkėlimą, jų įgyvendinimui būtinų institucijų sukūrimą arba pertvarką ir žmogiškųjų resursų parengimą tokių reglamentų įgyvendinimui; Lietuva gali suvaidinti reikšmingą vaidmenį, perteikdama savo integracinę patirtį;
  • Ukrainai ir kitoms kandidatėms labai svarbu bus visų pirma koncentruotis į tas reformas, kurios leistų siekti sparčios integracijos į Bendrąją Rinką, nes būtent tai atvertų ne tik duris Ukrainos verslui veikti žymiai turtingesnėje rinkoje, bet kartu atvertų ir galimybes europietiškajam verslui žymiai drąsiau investuoti į Ukrainos ekonomiką.
  • Europos Sąjungos šalių narių verslo gausios investicijos į Ukrainą yra tai, kas galėtų efektyviausiai silpninti kai kurių ES šalių narių abejones ar tylią politinę rezistenciją spartesnei Ukrainos integracijai.
  • Ukrainai bus labai svarbu siekti bendros sąveikos su kitomis kandidatėmis, tiek iš Rytų Partnerystės, tiek ir iš Vakarų Balkanų regionų. Tai ženkliai stiprintų Ukrainos ir kitų kandidačių geopolitinį poveikį ES šalims narėms, kurios turės priimti sprendimus dėl integracijos, o kartu mažins erdvę tarpusavio įtampoms ar nesveikai konkurencijai tarp kandidačių ar jas remiančių ES šalių narių.

Be abejo, pati Ukraina apsispręs kokios strategijos laikytis integracijos kelyje, tačiau bandydami padėti Ukrainai efektyviausiu būdu eiti šiuo  keliu,  mes patys tarpusavyje ir kartu su bendraminčiais iš kitų ES šalių turime sutarti kokių strateginių prioritetų laikytis Ukrainai mes patariame. Nes nėra nieko blogiau kaip kakofonija vienas kitam prieštaraujančių patarimų, net ir jeigu tokius patarimus duodantys nori tik gero.

Svarbiau nei mūsų patarimai Ukrainos pusei yra tai, ką mes vardan Ukrainos sparčios integracijos turime padaryti ir pasiekti savo, tai yra ES pusėje. Nes iki šiol ES plėtra ir Ukrainos bei kitų kandidačių integracija strigo visų pirma todėl, kad Europos Sąjungos pusėje nebuvo pakankamai politinės valios tokiai plėtrai vykdyti. Ir tik Rusijos karas prieš Ukrainą iš esmės pakeitė situaciją Europos Sąjungos pusėje. Tačiau mūsų pusėje kliūčių  plėtrai, jau žinomų ir dar tik ateityje išryškėsiančių,  yra daugiau, nei mes patys drįstame sau pripažinti. Jų įveikimui reikia ruoštis jau dabar ir tam reikia kolektyvinių visų bendraminčių pastangų. Keletas veiksmų į ką artimiausiu metu reikėtų koncentruoti daugiausia dėmesio ir pastangų:

  • visose ES šalyse narėse būtina imtis bendros politinės kampanijos, aiškinant kad Europos Sąjungos plėtra ir ypač Ukrainos narystė Europos sąjungoje yra reikalinga ne tik pačiai Ukrainai, bet yra strategiškai reikalinga ir naudinga pačiai Europos Sąjungai.
  • siekiant efektyviausiai įtakoti ES šalių narių politinės valios konsolidaciją, kurios reikia plėtrai, artimiausiu metu reikia inicijuoti bendraeuropinio parlamentinio/ekspertinio Europos Plėtros Forumo kūrimą, į kurį jungtųsi bendraminčiai tiek iš ES šalių narių, tiek ir iš šalių kandidačių. Panašiai  veikia mūsų inicijuotas pasaulinis parlamentinis/ekspertinis „United for Ukraine“ (U4U) forumas.
  • didžiausia kliūtimi plėtrai gali tapti Centrinė Europa, nors atrodytų kad kaip tik šio regiono šalys   turėtų būti didžiausiomis   plėtros entuziastėmis. Deja, kaip rodo tiek paskutinių dešimtmečių, tiek ir paskutinių metų patirtis, kai kurios Centrinės Europos šalys savo nukrypimais nuo bazinių teisinės valstybės ir demokratinių vertybių nuteikia „senosios Europos“ šalis prieš plėtrą, nes  pradedama bijoti, kad tolesnė plėtra tik didins panašiai besielgiančių valstybių skaičių; kai kurios Centrinės Europos valstybės atvirai pasisako prieš bet kokią paramą Ukrainai, tame tarpe  ir prieš jos ES narystę; per paskutinius metus paaiškėjo, kad daugelyje Centrinės Europos valstybių yra bijoma ekonominės konkurencijos (ypač žemės ūkyje) su Ukraina; Centrinės Europos šalys nevengia savo istorinius ginčus su kaimynais spręsti stabdydamos tokių kaimynų europinės integracijos procesus; Centrinės Europos šalys yra didžiausios  „veto“ teisės šalininkės, o tai gali tapti rimčiausia  kliūtimi tolesnei plėtrai.

Tokios iš Centrinės Europos spartesnei Ukrainos integracijai kylančios ar galinčios kilti kliūtys reikalauja specialaus politinio dėmesio ir specialios strategijos, kaip tokias kliūtis šalinti ar bent jau mažinti. Tokia strategija turi gimti ir būti įgyvendinama pačiame Centrinės Europos regiono. Priklausome šiam regionui ir turime nevengti atvirai kalbėti su regiono partneriais apie tai kokias kliūtis mes patys sukeliama ES plėtrai ir kaip jas reikia įveikti.

  • Nors iki šiol vengiame apie tai kalbėti, tačiau akivaizdu, kad ES plėtra reikalaus ir institucinių bei biudžetinių pertvarkų pačioje Europos Sąjungoje. Turime būti tie, kurie ieškome sprendimų, o ne tie kurie stabdome tokių sprendimų paiešką.
  1. ES Grand Strategija Europos Rytams

Sėkmingai įgyvendinama „Ukrainos strategija“ būtų vienas iš pagrindinių instrumentų, siekiant taip pat sėkmingai įgyvendinti ir „ES Grand Strategiją Europos Rytams“. „ES Grand Strategija Europos Rytams“ iš esmės yra strategija, kaip Europos Rytams, visų pirma Rusijai ir Baltarusijai,  padėti transformuotis į normalias valstybes.  Tai galima pasiekti tik tuo atveju, jeigu ir vienoje, ir kitoje valstybėje nebeliks diktatūrinių ir agresyvių Putino ir Lukašenkos režimų. Tam reikalingas aiškus strateginis „regime change“ tikslas, nors Vakarai ir bijo, ir vengia apie tai kalbėti ir tokią sąvoką vartoti. Vakarai patys režimų Maskvoje ir Minske nepakeis, tai gali padaryti tik patys baltarusiai ir rusai, tačiau Vakarai, ir visų pirma Europos Sąjunga,  gali sukurti visas sąlygas, kad tokia transformacija Europos Rytuose įvyktų. Tam ir reikalinga „ES Grand Strategija Europos Rytams“.

Tokia Grand Strategija turi būti subordinuota ES „Ukrainos strategijos“ įgyvendinimui, nes Ukrainos pergalė ir vėliau kuriama jos sėkmė gali būti pagrindiniu trigeriu, kuris paskatintų  Putino režimo subyrėjimą ir patiems rusams ir baltarusiams Ukrainos sėkmė taptų įkvėpimu siekti permainų pas save. „Ukrainos strategijos“ įgyvendinimas 99% priklauso nuo Vakarų politinės valios ir jų skiriamų resursų tokios strategijos įgyvendinimui. Vakarai neturi galimybių patys tiesiogiai keisti situaciją ar įgyvendinti permainas Rusijoje ar Baltarusijoje, tačiau Vakarai turi unikalų ir vienintelį instrumentą, kuris gali paskatinti pozityvias permainas Europos Rytuose (t.y. Rusijoje ir Baltarusijoje) – tai „Ukrainos strategijos“ įgyvendinimas.

Kodėl Vakarams reikia permainų Europos Rytuose?

Yra dvi pagrindinės priežastys, kodėl tokių permainų reikia ne tik eiliniams rusams ar baltarusiams, bet ir visai Europos Sąjungai.

Pirmoji priežastis – tokios permainos Rusijoje ir Baltarusijoje yra vienintelis kelias į autoritarinės Rusijos permanentinės grėsmės likvidavimą, kitaip sakant tai yra vienintelis kelias į tvarią, pastovią, tikrą taiką Europos kontinente, o į „taikos“ imitaciją, priimant Putino sąlygas tokiai taikai.

Antroji priežastis – toks „Grand Strategijos Europos Rytams“ tikslų suformulavimas ir tokios strategijos įgyvendinimas padėtų Vakarams šiandien  įveikti Ukrainos pergalės ir Rusijos pralaimėjimo baimę (ir kas bus su Rusija be Putino), kuri šiandien yra pagrindinė kliūtis, kodėl Vakarai nedrįsta skirti didesnės karinės paramos Ukrainai. Taigi „ES Grand Strategija Europos Rytams“ yra reikalinga Vakarams tam,  kad Ukrainoje pagaliau būtų pasiekta pergalė.

Tokia „ES Grand Strategija Europos Rytams“ turėtų esmines penkias sudėtines dalis: a) Ukrainos pergalės strategija; b) Ukrainos sėkmės strategija; c) Ukrainos pakvietimas tapti NATO nare; d) parama Rusijos ir Baltarusijos opozicijai ir pilietinei visuomenei; e) artimiausiu metu parengta ir paskelbta ES būsimųjų santykių su demokratine Rusija ir demokratine Baltarusija strategija;

5.1 ir 5.2. Pirmosios dvi dalys, –  „Ukrainos pergalės strategija“ ir „Ukrainos sėkmės strategija“, – yra aprašytos aukščiau ir jų esminis vaidmuo – būti trigeriu ir įkvėpimu permainoms Europos Rytuose. Jų įgyvendinimas priklauso tik nuo Vakarų politinės valios.

5.3. Ukrainos pakvietimas tapti NATO nare yra reikalingas ne tik tam, kad būtų garantuotas Ukrainos saugumas, bet ir tam, kad Rusijos elitui ir eiliniams rusams būtų nusiųstas nedviprasmiškas  Vakarų signalas, – užmirškite savo svajones „susigrąžinti“ Ukrainą; Ukraina amžiams paliko Rusijos postimperinę erdvę ir su tokiu pakvietimu tampa sudėtine demokratinių Vakarų dalimi. Taip būtų pradėta įgyvendinti dar  Zbigniew Brzezinski suformuluota pranašystė: Rusija,  kuri turės galimybę kontroliuoti Ukrainą, visada išliks imperija; Rusija, kuri praras Ukrainos kontrolę, turi galimybe tapti demokratija. Ukrainos pakvietimas tapti NATO nare padėtų Rusijai atsikratyti imperinių Ukrainos kontrolės nostalgijų ir padėtų Rusijai ilgainiui tapti normalia valstybe.

5.4. Parama Rusijos ir Baltarusijos opozicijai ir pilietinei visuomenei yra tai, ką atrodytų Europos Sąjunga ir šalys narės ir taip intensyviai daro. Tai reikia tęsti ir didinti tokios paramos apimtys. Yra būtina plėtoti formalias ir neformalias dialogo struktūras tarp Europos Sąjungos institucijų bei  Rusijos ir Baltarusijos opozicijos. Tokia parama ir nuolatinis dialogas yra reikalinga ir patiems Vakarams, kad jie kiek galima greičiau sugrįžtų prie tikėjimo, kad demokratija yra galima ir Rusijoje bei Baltarusijoje. Tik sugrįžus tokiam tikėjimui Vakarai nustos baimintis Rusijos pralaimėjimo, Putino režimo griūties ir kad Rusija be Putino bus dar agresyvesnė. Visos šios baimės šiandien yra plačiai ir giliai paplitę Vakarų lyderių mąstyme ir tai paverčia juos bijančiais ir Ukrainos pergalės.

Labai svarbu yra siekti, kad ukrainiečiai  imtųsi lyderystės buriant Transformacijos Trikampio (Ukrainos, Rusijos ir Baltarusijos) bendrą politinį ir intelektinį potencialą, prie ko prisidėtų ir Vakarai. Nes ukrainiečiai yra labiausiai suinteresuoti, kad Putino ir Lukašenkos režimai galų gale žlugtų, o tuo pačiu nyktų ir iš Europos Rytų kylanti grėsmė visai Europai, ir ypač Ukrainai.

5.5. Būsimųjų Europos Sąjungos santykių  su demokratine Rusija ir Baltarusija strategija – yra tai, ką Europos Sąjunga, tardamasi su Rusijos ir Baltarusijos pilietine visuomene turėtų parengti ir paskelbti neatidėliojant. Rusijos ir Baltarusijos eiliniai piliečiai turi žinoti, kad po to kai žlugs Putino ir Lukašenkos režimai, jų laukia galimybės su Europos Sąjungos strategine parama patiems kurti savo šalių sėkmę, taip kaip ją kūrė Lietuva, Baltijos valstybės, Centrinė Europa, o dabar kuria ES kandidatės Ukraina, Moldova, Vakarų Balkanų valstybės. Jau dabar Europos Sąjunga turi aiškiai skelbti, kad demokratinė  Balatarusija bus kviečiama tapti ES nare ir jau dabar galėtų būti rengiamas Asociacijos sutarties su būsimąja demokratine Baltarusija projektas. Demokratinei Rusijai nebus siūloma formaliai integruotis į Europos Sąjungą, tačiau ekonominė ir techninė partnerystė tarp ES ir demokratinės Rusijos galės būti pakankamai tampri. Jau dabar eiliniai rusai turi patikėti, kad kartu su Europos Sąjunga demokratinėje Rusijoje po Putino režimo griūties jie galės realizuoti A.Navalno įvardintą svajonę: „nuostabi ateities Rusija“ («прекрасная Россия будущего»).

  1. Vietoj išvadų: Pradžioje buvo Žodis

Kai kam gali atrodyti, kad „Ukrainos strategijos“ ir „ES Grand Strategijos Europos Rytams“ reikalas gal ir yra svarbus, bet tikrai ne mažajai Lietuvai imtis tokios ambicijos ir siekti tokių ES strategijų parengimo bei įgyvendinimo. Nes kai Lietuva apie tai kalba tai yra gražu, romatiška, bet kartu ir naivu, nes Lietuva,  tariamai, neturi galios ir galimybių tokias strategijas įgyvendinti.

Mano atsakymas į visus tokius „netikėjimus“ yra labai paprastas. Visada raginu prisiminti labai tikslius pirmuosius Šventojo Rašto žodžius: Pradžioje buvo Žodis. Šventas Raštas iki šių dienų yra geriausias politinės vadybos vadovėlis. Žodžio (arba idėjos) svarba ir tada, ir dabar lieka tokia pat pirmapradiškai svarbi. Jeigu gimsta teisingas žodis (idėja), tada iš paskos seka visi kiti.

Lietuva tam tikrais svarbiausiais šių dienų geopolitiniais klausimais gali būti tų teisingų žodžių gimdytoja. Ypač kiek tai liečia Ukrainą ir Rusijos agresiją. Mes esame pajėgūs šiuose  Ukrainos ir Rusijos reikaluose ne tik būti tų teisingų pradžios žodžių (idėjų) gimdytojais, bet esame pajėgūs siekti kad paskui mūsų žodį sektų ir kiti, kitaip sakant sugebame ir burti plačias bendraminčių koalicijas aplink tokius tesingus žodžius (idėjas).

Tad ir imkimės tai daryti! Pradžioje tarpusavyje susitarkime dėl teisingų žodžių. Tada bandykime juos versti platesnės Europos bendru tikėjimu.

Nebus lengva.

Bet lengvas kelias – ne mūsų kelias!

2024.07.25

Andrius Kubilius. Kapituliacinių slinkčių vasara

Liepos 5 d., rašydamas apie Didžiųjų Vakarų lyderystės problemas, pradedant nuo E.Macrono ir baigiant J.Baidenu, sakiau: „JAV Prezidentas J. Biden – per žingsnį nuo kapituliacijos.“

Kapituliacija įvyko. Amerikoje vyksta didelės tiek trumpalaikės, tiek ir ilgalaikės politinės slinktys. Ką jos duos – sunku prognozuoti. Artimiausiu laikotarpiu yra akivaizdu tik viena – Kamala Haris yra prognozuojama, Donaldas Trumpas – yra neprognozuojamas.

Kaip bepasibaigtų rinkimai Jungtinėse Valstijose, svarbiausieji klausimai, į kuriuos teks ieškoti atsakymų visoje transatlantinėje bendruomenėje, ir visų pirma Europos Sąjungoje – liks tie patys: Ukraina ir Rusijos karas. Tik jie gali pasidaryti dar aštresni. Ir iš mūsų reikalaujantys aiškių argumentų, kuriuos jau dabar reikia pradėti rengti.

Matant visą paveikslą, visų pirma politines diskusijas Jungtinėse Valstijose, bet taip pat ir Europos Sąjungoje bei pačioje Ukrainoje, tenka ruoštis dviem esminėms diskusijoms: a) dėl Vakarų karinės paramos Ukrainai apimčių ir trukmės ir b) dėl taikos derybų su Rusija sąlygų ir pasekmių tiek pačiai Ukrainai, tiek ir Rusijai bei visiems Vakarams.

Šios diskusijos gali lemti esmines geopolitines slinktis visame pasaulyje: tiek Rytuose, tiek ir Vakaruose.

Abi temos yra tampriai tarpusavyje susijusios: mažėjanti Vakarų karinė parama Ukrainai neišvengiamai privers Ukrainą sėsti prie derybų stalo jai nepalankiomis sąlygomis. Tokių derybų pasekmės bus katastrofiškos ir Ukrainai, ir Vakarams.

APIE KARINĘ PARAMĄ UKRAINAI IR VAKARŲ KAPITULIACIJĄ

Amerikiečių pusėje, ypač D.Trumpo stovykloje, dažnai nuskamba teiginiai, kad JAV turi stabdyti savo karinę paramą Ukrainai, nes visą tokios paramos naštą ant savo pečių turi perimti Europos Sąjunga. Ir šiaip jau – teikti Ukrainai karinę paramą yra beviltiškas reikalas, nes Rusija vis tiek pasigamins daugiau artilerijos sviedinių nei Vakarai gali pagaminti. Todėl, anot taip kalbančių, vienintelis kelias yra tai, ką žada padaryti D.Trumpas – kažkokiu stebuklingu būdu karą užbaigti per vieną dieną. Taip suformuluojama esminė skirtis: ginklai ir brangiai kainuojantis karas ar mistinė taika be ginklų.

Ir pagrindinis antro varianto argumentas yra labai paprastas: Vakaruose ginklų nėra ir jų nebus. Tokius argumentus nuosekliausiai yra išdėstęs Senatorius J.D.Vance (dabar jau D.Trumpo pasirinktas kandidatas į Viceprezidentus) savo garsiojoje šių metų kalboje JAV Senate. Jo pagrindinis argumentas – JAV pramonė yra persikėlusi į Kiniją ir todėl JAV yra nepajėgi pagaminti nei tiek artilerijos sviedinių, nei tiek priešlėktuvinės gynybos priemonių kiek reikia tam, kad Rusija galėtų būti įveikta Ukrainoje.

Tokie argumentai, pateikti kartu su svariais oratoriniais gebėjimais, pradžioje skamba įspūdingai ir pakankamai įtikinamai. Tačiau labai greitai supranti jų kapituliacinę slinktį.

Kalbos apie tai, kad JAV ar Europos Sąjunga nesugeba pagaminti tiek ir tokių ginklų, kokių reikia Ukrainos pergalei, niekaip nesiderina su paprastais ekonominiais faktais: JAV ir Europos Sąjungos bendras ekonominis potencialas yra 25 kartus stipresnis nei Rusijos potencialas. Vakarai gamina aukščiausios kokybės automobilių, keleivinių ir karinių lėktuvų perteklių, nesustabdomai veržiasi į kosmoso platybes, o agresorei Rusijai visa tai tiek technologiškai, tiek ir ekonomiškai yra nepasiekiama. Todėl ekonominiu požiūriu aiškinimas, kad Vakarai yra nepajėgūs pagaminti tiek ginklų, kiek reikia, skamba visiškai neįtikinamai. Vienintelis logiškas teiginys galėtų būti tik toks: jeigu šiandien Vakaruose trūksta kurių nors ginklų gamybos, tai rytoj ar poryt ta gamyba jau turi būti išplėtota.

Akivaizdu, kad yra kitos (ne ekonominės) priežastys, kodėl Vakaruose yra pateikiami tokie argumentai: bendras Ukrainos karo svarbos nesupratimas; elementarios politinės valios ir lyderystės stoka („ne mano avys, ne mano pupos“); baimė, kad pralaiminti karą Rusija gali tapti pavojingesne už dabartinę Rusiją.

Galima atskirai ir giliai nagrinėti kiekvieną iš tokių priežasčių, tačiau tokia gili analizė, kuria užsiimti labai mėgsta Vakarų ekspertai, leidžia lengvai pabėgti nuo pagrindinės paprastos išvados: jeigu Vakarai nesugebės pagaminti ir pateikti Ukrainai tiek ginklų, kad Rusija būtų priversta trauktis iš Ukrainos, tai reikš tik viena, kad Vakarai, nepaisant Vakarų ekonominės galios, politiškai ir geopolitiškai yra silpnesni už Rusiją. Jeigu yra silpnesni už Rusiją, tai reiškia – yra silpnesni ir už Kiniją. Būtų sunku suvokti, kodėl atremiant Rusijos agresiją prieš Ukrainą, Vakarai yra nepajėgūs pasigaminti reikalingų ginklų, tačiau atremiant Kinijos agresiją prieš Taivaną, jie jau būtų pajėgūs tai padaryti. Dar daugiau – jeigu Vakarai nepajėgia atremti Rusijos agresijos Ukrainoje, tai kodėl lietuviai turi tikėti, kad Vakarai pajėgtų tai padaryti Rusijos agresijos prieš Lietuvą atveju?

Vakarų, ir visų pirma JAV, kapituliacija prieš Rusijos agresiją Ukrainoje, tik susilpnintų JAV geopolitinį potencialą ir paskatintų ne tik Rusijos, bet ir Kinijos agresyvumą. Vakaruose galinti įvykti slinktis link kapituliacinio mąstymo, svarstant Ukrainos reikalus, būtų slinktis link esminių Vakarų, tame tarpe ir JAV, geopolitinių interesų pralaimėjimo.

APIE KAPITULIACINĘ TAIKĄ

Vis garsiau Vakaruose pasigirstančios kalbos apie taikos derybas, diplomatinius sprendimus ir mistišką karo nutraukimą per vieną dieną yra „gražus“ tęsinys tų pačių argumentų, kodėl Ukrainai nereikia duoti ginklų: nereikia duoti ginklų, nes jų neturime ir negalime pasigaminti ir be to ginklai tik nutolina taiką, o taika yra svarbiausias humanistinis tikslas, nesvarbu kokiomis priemonėmis ir pasekmėmis pasiekiamas. Tokie argumentai girdisi vis dažniau. Tokios taikos apologetai neaiškina, kaip ir kokiomis sąlygomis tokią taiką galima pasiekti, nes jiems užtenka tik pasakyti, kad tai galima pasiekti diplomatinėmis priemonėmis. Bet akivaizdu, kad už taip vadinamų „humanistinių“ argumentų slypi paprasta logika: Ukraina turi atiduoti Rusijai okupuotas teritorijas ir už tai Rusija pasižadės nutraukti agresiją, o tai lyg ir leis išsaugoti tūkstančius gyvybių ir nesugriautų miestų.

Putinas tokią taiką laikys savo pergale ir traktuos, kad jis privertė Vakarus kapituliuoti.

Bet kokie tariami Putino įsipareigojimai garantuoti likusių Ukrainos teritorijų neliečiamumą bus visiškai niekiniai, panašūs į Hitlerio duotus paž

adus neliesti likusios Čekoslovakijos teritorijos, po to, kai Miuncheno Taikos Konferencijoje (toks yra tikrasis „Miuncheno suokalbio“ pavadinimas) Čemberlenas ir Daladjė pažadėjo Hitleriui atiduoti Sudetų žemes. Po 6 mėnesių Hitleris, nepaisydamas savo anksčiau duoto pažado, okupavo visą likusią Čekoslovakijos teritoriją.

Nesustabdytas Ukrainoje Putinas elgsis lygiai taip pat kaip Hitleris. Tik šiuo atveju XXI amžiaus „naująjį Hitlerį“ bus sukūrę Vakarai, pasirinkę sąmoningos ar nesąmoningos kapituliacijos kelią.

Putinas po tokios „taikos“ ir Rusijos pergalės taps dešimteriopai agresyvesniu. Ir rinksis naujus taikinius kaimynystėje. Putinas tikrai netaps taikos balandžiu. Kinija ims pavyzdį iš Rusijos ir laikys Vakarus taip pat politiškai ir geopolitiškai silpnais. Vakarų geopolitinis silpnumas iki šiol tik stiprindavo autoritarinės Rusijos ar Kinijos agresyvumą.

Taika Ukrainai ir Europai yra tikrai reikalinga. Bet ne bet kokia taika yra reikalinga. Vakarų kapituliacinė taika su Putinu pagal Putino sąlygas Ukrainai būtų ne taika, o Putino agresyvumo kurstymas. Tai būtų tik dar didesnio karo liepsnos kurstymas.

Vakarai pagaliau turi suprasti, kad tikra taika su nenugalėtu Putinu yra neįmanoma, ypač jeigu bus kapituliantiškai slenkama link taikos pagal Putino sąlygas.

KAIP IŠVENGTI KAPITULIACINĖS SLINKTIES?

Prabėgo 2,5 metų nuo Rusijos karo prieš Ukrainą pradžios. Vakarai turėjo pakankamai laiko ir pabusti, ir suvokti, kad Putino Rusija yra didžiausia grėsmė Europos saugumui, ir apmąstyti kokios strategijos šiame kare laikytis. Deja, iki šiol jokios aiškesnės strategijos nesimato. Arba jos niekas neįvardina.

Paprastas sveikas protas sako, kad jeigu tave užpuolė priešas, kuris tau yra didžiausia grėsmė, tai tavo strategija gali būti tik trijų rūšių: a) kapituliuoti ir pasiduoti; b) gintis ir laukti, kol priešas pavargs; ir c) pačiam pulti ir sunaikinti grėsmę.

Iki šiol Vakarai, nepaisant gausos ryžtingų ir garsių pareiškimų bei vizitų į Kijevą gausos, iš esmės balansavo tik tarp pirmųjų dviejų pasirinkimų: kai kas siūlė neduoti Ukrainai ginklų ir siekti kapituliacinės taikos; kiti ieškojo būdų, kaip padėti Ukrainai gintis. Ir visa iki šiol suteikta karinė parama buvo tik tokia, kad vos vos leido Ukrainai apsiginti.

O kodėl Ukraina nesulaukia didesnės paramos?

Ne todėl, kad Vakarai ekonomiškai nepajėgūs tokią paramą suteikti. Apie tai jau rašiau.

Mano atsakymas yra toks: tiktai todėl, kad Vakarai iki šiol vis nedrįsta turėti puolimo ir grėsmės sunaikinimo strategijos. Ir patys baigia pavargti nuo savo nedrąsos ir savo politinės bei lyderystės impotencijos. O jausdamiesi vis labiau pavargę nuo impotencijos, patys to nepastebėdami slenka vis arčiau kapituliacijos.

Ši vasara turi būti „paskutinė vasara“, kai Vakarai vis dar gyvena be tokios puolimo strategijos. Jeigu Vakaruose artimiausiu metu neatsiras grėsmės sunaikinimo ir puolimo strategija, teks pradėti skaičiuoti kuri vasara bus „paskutinė vasara“ visiems Vakarams.

Putino Rusijos grėsmę galima sunaikinti visų pirma tuo atveju, jeigu grius Putino režimas. Išdrįskime kalbėti apie tai, kad Vakarų strateginis tikslas Rusijos atžvilgiu yra „regime change“ Kremliuje, kurį įgyvendins patys rusai, bet Vakarai tam gali sudaryti sąlygas tik tada, jeigu įveiks Putiną Ukrainoje.

Kapituliacinė slinktis Vakaruose bus sustabdyta tik tada, jeigu Vakaruose pagaliau prasidės slinktis link grėsmės sunaikinimo strategijos. Vakarai turi pagaliau suprasti, kad Rusija su Putinu slenka ilgalaikiu savęs likvidavimo keliu, kuris gali būti kruvinas ir pavojingas visiems aplinkui, tuo tarpu Rusija, kuriai Vakarai padėtų išsivaduoti iš Putino, turėtų galimybe tapti normalia valstybe.

Lietuva turi galimybių įtakoti Vakarų strateginį mąstymą. Bet tam pati turi būti pajėgi strategiškai mąstyti. Ir veikti. Nes kitaip nejučiomis atsidursime kapituliacinėje slinktyje, retkarčiais vis dar standartiškai pakartodami, kad remiame Ukrainą, kad esame susirūpinę ir kad smerkiame Putiną. Lygiai tą patį darys ir kapituliacinės slinkties srovėje atsidūrę Vakarai.

Reikia išmokti plaukti prieš srovę…

Lengvas kelias – ne mūsų kelias!

2024.07.15

Andrius Kubilius: „Parlamento rinkimai spalį Sakartvele bus lemtingi“

Artėjant spalį vyksiantiems Sakartvelo Parlamento rinkimams, Europos Parlamento narys Andrius Kubilius atviru laišku kreipėsi į Sakartvelo žmones, išreikšdamas palaikymą Sakartvelo Prezidentės Salomėjos Zurabašvili iniciatyvai „Sakartvelo chartija“ bei Sakartvelo opozicinių politinių partijų pasirašytai „Vienybės deklaracijai“.
„Jei šios iniciatyvos bus įgyvendintos, Sakartvelas grįš į tikrą demokratiją, išlaisvintą nuo oligarchų užvaldymo, grįš į Europos integracijos kelią, kurį ES dabar yra sustabdžiusi dėl antieuropietiškų „Sakartvelo svajonės“ vyriausybės veiksmų ir pozicijų“, – pažymėjo parlamentaras.
A. Kubilius pabrėžė artėjančių nacionalinių Sakartvelo parlamento rinkimų svarbą, teigdamas, kad „(jie) taps lemiama galimybe Sakartvelo rinkėjams sugrąžinti Sakartvelą į europietišką kelią.“ Anot parlamentaro, tokie pokyčiai yra įmanomi tik tuo atveju, jei „Sakartvelo svajonės“ partija bus „išbalsuota“ iš būsimos vyriausybės.
„Kad tai įvyktų, proeuropietiška Sakartvelo opozicija į rinkimus turi ateiti vieninga, su aiškia ir sutarta darbotvarke, numatančia, kaip išvaduoti šalį iš oligarchų užvaldymo, iš Kremliaus įtakos ir kaip sugrąžinti šalį į ambicingą Sakartvelo žmonių europinės svajonės įgyvendinimo kelią“, – kalbėjo A. Kubilius.
Parlamentaras sveikino Sakartvelo opozicinių politinių partijų bendradarbiavimą bei iniciatyvą „Vienybės deklaracija“, pasirašytą šį birželį Briuselyje.
„Ši „Vienybės deklaracija“ yra pirmas praktinis žingsnis „Sakartvelo chartijos“ įgyvendinimo link. Nedviprasmiška opozicinių partijų deklaracija vienytis dėl „Sakartvelo chartijos“, kurią pristatė prezidentė Salomė Zurabišvili, reiškia jų politinę valią kartu siekti tų pačių svarbiausių strateginių tikslų: išlaisvinti demokratiją iš oligarchų užvaldymo ir sugrąžinti Sakartvelą į eurointegracijos kelią“, – pažymėjo A. Kubilius.
Primename, kad Sakartvelo Prezidentė Salomėjos Zurabašvili šių metų gegužę pristatė politinės krizės įveikimo ir grįžimo į ES integracijos kelią gaires „Sakartvelo chartija“. Sakartvelo Prezidentė teigė, kad 2024 m. spalio mėnesį vyksiantys rinkimai bus tarsi referendumas dėl pritarimo pagrindinėms šio veiksmų plano nuostatoms.
Daugiau skaitykite A. Kubiliaus tekste „Apie proeuropietiškos vienybės Sakartvele reikšmę: Atviras laiškas Sakartvelo žmonėms“ (pridedama).

Apie proeuropietiškos vienybės Sakartvele reikšmę

Atviras laiškas Sakartvelo žmonėms

Kaip tikras Sakartvelo ir jos žmonių draugas ir tvirtas jų noro tapti Europos Sąjungos nariais šalininkas, norėčiau pasveikinti Prezidentę Salomėją Zurabišvili ir Sakartvelo opozicines politines partijas su jų pastarojo meto iniciatyvomis. Jei šios iniciatyvos bus įgyvendintos, Sakartvelas grįš į tikrą demokratiją, išlaisvintą nuo oligarchų užvaldymo, grįš į Europos integracijos kelią, kurį ES dabar yra sustabdžiusi dėl antieuropietiškų „Sakartvelo svajonės“ vyriausybės veiksmų ir pozicijų.
Dabar jau akivaizdu, kad su „Sakartvelo svajonės“ vyriausybe šalis negalės grįžti į ES integracijos kelią. Todėl artėjantys nacionaliniai Sakartvelo parlamento rinkimai, kurie vyks spalio mėnesį, taps unikalia ir lemiama galimybe Sakartvelo rinkėjams įgyvendinti šį sugrįžimą. Šis pokytis bus įmanomas tik tuo atveju, jei Sakartvelo rinkėjai iš būsimos Sakartvelo vyriausybės „išbalsuos“ „Sakartvelo svajonės“ partiją. Kad tai įvyktų, proeuropietiška Sakartvelo opozicija į rinkimus turi ateiti vieninga, su aiškia ir sutarta darbotvarke, numatančia, kaip išvaduoti šalį iš oligarchų užvaldymo, iš Kremliaus įtakos ir kaip sugrąžinti šalį į ambicingą Sakartvelo žmonių europinės svajonės įgyvendinimo kelią.
Štai kodėl naujausia Prezidentės Salomės Zurabišvili iniciatyva, pavadinta „Sakartvelo chartija“, kuria remiasi visa proeuropietiška politinė opozicija „Sakartvelo svajonei“ ir visa proeuropietiška pilietinė visuomenė bei rinkėjai, ragindami juos susivienyti, yra tokia strategiškai svarbi – visi tikri tarptautiniai kartvelų draugai ją gali tik nuoširdžiai pasveikinti.
Būtent todėl reikėtų pasveikinti ir neseniai Briuselyje opozicinių politinių partijų iniciatyvą pasirašyti „Vienybės deklaraciją“. Ši „Vienybės deklaracija“ yra pirmas praktinis žingsnis „Sakartvelo chartijos“ įgyvendinimo link.
Nedviprasmiška opozicinių partijų deklaracija vienytis dėl „Sakartvelo chartijos“, kurią pristatė prezidentė Salomė Zurabišvili, reiškia jų politinę valią kartu siekti tų pačių svarbiausių strateginių tikslų: išlaisvinti demokratiją iš oligarchų užvaldymo ir sugrąžinti Sakartvelą į eurointegracijos kelią. Šios pastangos turės istorinę reikšmę ne tik Sakartvelo žmonėms, bet ir visai Europai, nes būtent taip Europa gali tapti vientisa, laisva ir taiki.
Labai svarbu, kad politinės partijos ne tik deklaruotų politinę vienybę, bet ir prisiimtų atsakomybę praktiškai įgyvendinti šią vienybę, būtiną kitokiai Sakartvelo ateičiai. Politinės partijos pažadėjo po rinkimų sudaryti valdančiąją koaliciją, nebendradarbiauti su jokia „Sakartvelo svajonės“ iniciatyva skirta tam, kad liktų vyriausybėje po nacionalinių rinkimų, ir susitarti dėl vieno, visos opozicijos palaikomo kandidato artėjančiuose prezidento rinkimuose. Taip elgiasi europietiškos politinės partijos ES šalių parlamentuose – prieš rinkimus jos aiškiai ir skaidriai deklaruoja rinkėjams, kaip po rinkimų sudarys koaliciją ir kokie yra tokios koalicijos tikslai.
Pažymėtina, kad „Vienybės deklaracijoje“ partijų duotas pažadas, kad dėl 5 proc. rinkimų slenksčio opozicija nepraras nė vieno balso ir kad iki liepos 8 d. politinės partijos susitars dėl geriausios vienybės konfigūracijos, pradėtas įgyvendinti. Galime tik pasidžiaugti, kad būtent liepos 8-9 d. UNM-SA ir Ahali partijos paskelbė apie dviejų politinių blokų sukūrimą, kurie taip pat suvienys mažesnes opozicines politines partijas. Tampa aišku, kad tokioje konfigūracijoje opoziciją palaikantys balsai nebus prarasti dėl rinkimų slenksčio. Be to, verta prisiminti, kad politiniai blokai ir politinės partijos iki rugsėjo pradžios turi laiko šią konfigūraciją patobulinti iki dar stipresnės partnerystės vardan vienybės.
Toks rimtas opozicijos požiūris į „Vienybės deklaracijoje“ prisiimtus įsipareigojimus teikia papildomų vilčių, kad abu susivieniję blokai taip pat liks ištikimi savo pažadui rinkimų kampanijos metu nepulti vieni kitų ir laikysis europinių politinės etikos standartų. Tai vienas svarbiausių pažadų, nes visiškai aišku, kad „Sakartvelo svajonė“ pasitelks visas hibridines priemones tam, kad įneštų nesutarimų ir sugriautų opozicijos vienybę.
Sakartvelo visuomenė ne kartą įrodė, kad turi pakankamai drąsos ir politinės valios ginti savo laisvę, demokratiją ir teisę į euroatlantinį kelią.
Spalio mėn. vyksiantys rinkimai bus lemtingi, kad Sakartvelo žmonės padėtų savo šaliai grįžti į europinės ateities kelią. Prezidentė S.Zurabišvili, proeuropietiška opozicija, Sakartvelo pilietinė visuomenė ir „Sakartvelo chartija“ yra vienintelės politinės institucijos ir politinės priemonės, galinčios padėti Sakartvelo žmonėms siekti šių egzistencinių tikslų.
Tikiu, kad opozicinės politinės partijos nepaslys įgyvendindamos šią istorinę atsakomybę. Kaip rodo įvairių visuomenės nuomonės apklausų duomenys, Sakartvelo žmonės ketina suteikti opozicijai mandatą formuoti naują Sakartvelo vyriausybę, jei opozicija išliks vieninga dėl „Sakartvelo chartijos“ ir konsoliduosis vardan tų pačių strateginių tikslų: išlaisvinti Sakartvelo demokratiją ir išlaisvinti europinę Sakartvelo kryptį. Išlaisvinti nuo oligarchinio valstybės užvaldymo ir Kremliaus hibridinės įtakos.
Kaip visada, mes ir toliau petys į petį palaikysime Sakartvelo žmones ir jų svajonę apie laisvę, demokratiją ir Sakartvelo narystę Europos Sąjungoje.

Andrius Kubilius
Buvęs Lietuvos Ministras Pirmininkas,
Europos Parlamento narys, Euronest parlamentinės asamblėjos pirmininkas (2019-2024 m.)

2024.07.12

Andrius Kubilius. Apie proeuropietiškos vienybės Sakartvele reikšmę

Atviras laiškas Sakartvelo žmonėms

 

Kaip tikras Sakartvelo ir jos žmonių draugas ir tvirtas jų noro tapti  Europos Sąjungos nariais šalininkas, norėčiau pasveikinti Prezidentę Salomėją Zurabišvili ir Sakartvelo opozicines politines partijas su jų pastarojo meto iniciatyvomis. Jei šios iniciatyvos bus įgyvendintos, Sakartvelas grįš į tikrą demokratiją, išlaisvintą nuo oligarchų užvaldymo, grįš į Europos integracijos kelią, kurį ES dabar yra sustabdžiusi dėl antieuropietiškų „Sakartvelo svajonės“ vyriausybės veiksmų ir pozicijų.

Dabar jau akivaizdu, kad su „Sakartvelo svajonės“ vyriausybe šalis negalės grįžti į ES integracijos kelią. Todėl artėjantys nacionaliniai Sakartvelo parlamento rinkimai, kurie vyks spalio mėnesį, taps unikalia ir lemiama galimybe Sakartvelo rinkėjams įgyvendinti šį sugrįžimą. Šis pokytis bus įmanomas tik tuo atveju, jei Sakartvelo rinkėjai iš būsimos Sakartvelo vyriausybės „išbalsuos“ „Sakartvelo svajonės“ partiją. Kad tai įvyktų, proeuropietiška Sakartvelo opozicija į rinkimus turi ateiti vieninga, su aiškia ir sutarta darbotvarke, numatančia, kaip išvaduoti šalį iš oligarchų užvaldymo, iš Kremliaus įtakos ir kaip sugrąžinti šalį į ambicingą Sakartvelo žmonių europinės svajonės įgyvendinimo kelią.

Štai kodėl naujausia Prezidentės Salomės Zurabišvili iniciatyva, pavadinta „Sakartvelo chartija“, kuria remiasi visa proeuropietiška politinė opozicija „Sakartvelo svajonei“ ir visa proeuropietiška pilietinė visuomenė bei rinkėjai, ragindami juos susivienyti, yra tokia strategiškai svarbi – visi tikri tarptautiniai kartvelų draugai ją gali tik nuoširdžiai pasveikinti. Būtent todėl reikėtų pasveikinti ir neseniai Briuselyje opozicinių politinių partijų iniciatyvą pasirašyti „Vienybės deklaraciją“. Ši „Vienybės deklaracija“ yra pirmas praktinis žingsnis „Sakartvelo chartijos“ įgyvendinimo link. Nedviprasmiška opozicinių partijų deklaracija vienytis dėl „Sakartvelo chartijos“, kurią pristatė prezidentė Salomė Zurabišvili, reiškia jų politinę valią kartu siekti tų pačių svarbiausių strateginių tikslų: išlaisvinti demokratiją iš oligarchų užvaldymo ir sugrąžinti Sakartvelą į eurointegracijos kelią. Šios pastangos turės istorinę reikšmę ne tik Sakartvelo žmonėms, bet ir visai Europai, nes būtent taip Europa gali tapti vientisa, laisva ir taiki.

Labai svarbu, kad politinės partijos ne tik deklaruotų politinę vienybę, bet ir prisiimtų atsakomybę praktiškai įgyvendinti šią vienybę, būtiną kitokiai Sakartvelo ateičiai. Politinės partijos pažadėjo po rinkimų sudaryti valdančiąją koaliciją, nebendradarbiauti su jokia „Sakartvelo svajonės“ iniciatyva skirta tam, kad liktų vyriausybėje po nacionalinių rinkimų, ir susitarti dėl vieno, visos opozicijos palaikomo kandidato artėjančiuose prezidento rinkimuose. Taip elgiasi europietiškos politinės partijos ES šalių parlamentuose – prieš rinkimus jos aiškiai ir skaidriai deklaruoja rinkėjams, kaip po rinkimų sudarys koaliciją ir kokie yra tokios koalicijos tikslai. Pažymėtina, kad „Vienybės deklaracijoje“ partijų duotas pažadas, kad dėl 5 proc. rinkimų slenksčio opozicija nepraras nė vieno balso ir kad iki liepos 8 d. politinės partijos susitars dėl geriausios vienybės konfigūracijos, pradėtas įgyvendinti. Galime tik pasidžiaugti, kad būtent liepos 8-9 d. UNM-SA ir Ahali partijos paskelbė apie dviejų politinių blokų sukūrimą, kurie taip pat suvienys mažesnes opozicines politines partijas. Tampa aišku, kad tokioje konfigūracijoje opoziciją palaikantys balsai nebus prarasti dėl rinkimų slenksčio. Be to, verta prisiminti, kad politiniai blokai ir politinės partijos iki rugsėjo pradžios turi laiko šią konfigūraciją patobulinti iki dar stipresnės partnerystės vardan vienybės.
Toks rimtas opozicijos požiūris į „Vienybės deklaracijoje“ prisiimtus įsipareigojimus teikia papildomų vilčių, kad abu susivieniję blokai taip pat liks ištikimi savo pažadui rinkimų kampanijos metu nepulti vieni kitų ir laikysis europinių politinės etikos standartų. Tai vienas svarbiausių pažadų, nes visiškai aišku, kad „Sakartvelo svajonė“ pasitelks visas hibridines priemones tam, kad įneštų nesutarimų ir sugriautų opozicijos vienybę.

Sakartvelo visuomenė ne kartą įrodė, kad turi pakankamai drąsos ir politinės valios ginti savo laisvę, demokratiją ir teisę į euroatlantinį kelią. Spalio mėn. vyksiantys rinkimai bus lemtingi, kad Sakartvelo žmonės padėtų savo šaliai grįžti į europinės ateities kelią. Prezidentė S.Zurabišvili, proeuropietiška opozicija, Sakartvelo pilietinė visuomenė ir „Sakartvelo chartija“ yra vienintelės politinės institucijos ir politinės priemonės, galinčios padėti Sakartvelo žmonėms siekti šių egzistencinių tikslų.

Tikiu, kad opozicinės politinės partijos nepaslys įgyvendindamos šią istorinę atsakomybę. Kaip rodo įvairių visuomenės nuomonės apklausų duomenys, Sakartvelo žmonės ketina suteikti opozicijai mandatą formuoti naują Sakartvelo vyriausybę, jei opozicija išliks vieninga dėl „Sakartvelo chartijos“ ir konsoliduosis vardan tų pačių strateginių tikslų: išlaisvinti Sakartvelo demokratiją ir išlaisvinti europinę Sakartvelo kryptį. Išlaisvinti nuo oligarchinio valstybės užvaldymo ir Kremliaus hibridinės įtakos.

Kaip visada, mes ir toliau petys į petį palaikysime Sakartvelo žmones ir jų svajonę apie laisvę, demokratiją ir Sakartvelo narystę Europos Sąjungoje.

Andrius Kubilius

Buvęs Lietuvos Ministras Pirmininkas,
Europos Parlamento narys, Euronest parlamentinės asamblėjos pirmininkas (2019-2024 m.)

2024.07.03

EP nariai išvažiuojamajame posėdyje diskutuos apie būsimos kadencijos iššūkius

Europos Parlamento nariai Andrius Kubilius ir Rasa Juknevičienė liepos 2 – 5 dienomis dalyvaus išvažiuojamajame Europos liaudies partijos (ELP) frakcijos posėdyje bei studijų dienose Kaškaiše (Portugalija), kur aptars iššūkius naujoje Parlamento kadencijoje bei strateginę darbotvarkę Europos Komisijai 2024 – 2029 metais. Posėdžiuose dayvaus Europos Komisijos pirmininkė Ursula von der Leyen bei EP pirmininkė Roberta Metsola, Portugalijos premjeras Lujis Montenegro, kiti šalies valdžios atstovai.

ELP frakcijos vicepirmininkė R. Juknevičienė dalyvaus frakcijos vadovybės posėdyje su nacionalinių delegacijų pirmininkais, parlamentarai taip pat vyksiančiuose darbo grupių susitikimuose diskutuos įvairiomis temomis – ekonomikos ir aplinkosaugos, išorės politikos, teisės ir vidaus reikalų bei kitais klausimais.

Laimėjusi Europos Parlamento rinkimus ir išlikusi didžiausia frakcija Europos Parlamente, šias keturias dienas, per kurias vyks daugiausia uždari posėdžiai,  išnaudos 2024-2029 m. kadencijos strategijai parengti. Darbotvarkėje numatytos 27 nacionalinių delegacijų vidaus diskusijos ir įvairių darbo grupių posėdžiai.

×